برش لیزر آهن و 5 نکته مهم در برش لیزر

1400/07/17 در ساعت 16:12:23

اشعه لیزر برای برش دادن به آهن آلات ، یکی از عوامل افزودن سرعت و کاهش هزینه در صنایع صنعتی است. در اینجا به بررسی برش لیزر آهن و آشنایی با 5 نکته در برش لیزر می پردازیم . هم اکنون بخوانید .

برش لیزر آهن و 5 نکته مهم در برش لیزر

برش لیزر آهن


برش قطعه های از جنس آهن ،به وسیله اشعه لیزر در گروه صنعتی ایران فلز به صورت گسترده‌ از سابقه خوبی برخوردار است. برش لیزر از مزیت های زیادی برخوردار است .

برش در این روش نسبت به زوایه های امکان انجام فرآیند و انواع مواد بسیار منعطف تر می باشد .  به این دلیل برشهای فلزات در شکل و طرحهای متنوع تر ، درسایزهای مختلف و با دقت و سرعت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .

در برش توسط اشعه لیزر ورق های فلزی ، ایجاد حرارت در نقطه ای از محل برش گسترش داده می شود.

در دنیای پررقابت امروز و با وجود شرایط اقتصادی ، صنعتی موفق تر است که محصول نهایی خود را با کیفیت بالاتر ارائه نماید و در عین حال غافل نماند که هزینه ها را کاهش دهد و قیمت نهایی محصول خود را به حداقل امکان برساند .

دستگاه لیزرکات برای برشدهی به آهن ، یکی از عامل های افزودن سرعت و کاهش هزینه در صنایع صنعتی است. به این دلیل می باشد که در صنعت فلز و سایر صنایع پرکاربرد و پرطرفدار است .

برش آهن بوسیله اشعه لیزر به این طریق است که اشعه از منبعی پرقدرت به  محل برش تابانده می شود و با عمل ذوب ، آهن برش داده می شود.


گاز اکسیژن یا نیتروژن برای برش لیزر ؟


مواد مذاب هم از طریق، گازهای نیتروژن و  اکسیژن از نقظه ی برش دیده جدا می گردد.

اگر گاز مورد نظر اکسیژن باشد، به کمک اشعه لیزر می‌تواند فرآیند برش را سریعتر و دقیق تر  انجام دهد. که البته کیفیت در استفاده از گاز نیتروژن بیشتر است چرا که دقت کار را بالا می‌برد.

ولی  برای برش آهن با ضخامت بالا استفاده از گاز اکسیژن پیشنهاد می گردد.

به دلیل اینکه لیزرکار برش آهن را به صورت یکنواخت و مداوم انجام می‌دهد بنابراین کار برش داده شده نسبت به روش‌های سنتی و مکانیکی بسیار تمیز و با دقت بیشتری تولید می شود و به علت درگیر شدن بخش کمی از آهن در برش که در برابر گرما قرار می گیرد احتمال تاب برداشتن آهن بسیار کم می باشد.

برش آهن به صورت لیزری نسبت به برش پلاسما انرژی کمتری مصرف می‌کند و دقت بالاتری دارد ولی ضخامتی که این دستگاه می توان آهن را برش دهد بیشتر از دستگاه برش پلاسما نیست ولی متخصصان در حال تولید دستگاه برش لیزری هستند که بتواند برای ضخامت‌های بالاتر نیز قابل استفاده باشد ولی قیمت تمام شده این دستگاه برش آهن از قیمت دستگاه پلاسما بیشتر خواهد بود.


مزایای برش لیزر آهن


برش آهن بوسیله لیزر دارای مزایایی می‌باشد که از آن جمله می‌توان به خلاقیت در طراحی، انعطاف‌پذیری و ایجاد طرح‌های پیچیده، دقت بسیار بالا،  سرعت بالا، قیمت پایین، دقت یکسان در برش‌های تکراری، بالا بودن کیفیت لبه برش، داشتن کمترین ضایعات و پرتی، عدم ایجاد تغییرات در ساختار فلز، انجام برش به شکل سری، تولید هم‌زمان قطعاتی با ضخامت یکسان بصورت همزمان و حذف چند مرحله‌ای روند تولید قطعات اشاره کرد.


نکات مهم برش لیزر آهن

زاویه کونیک: به معنای تغییر قطر سوراخ در ضخامت برش است.
تولید پلیسه: قطعا هر چه پلیسه تولید شده بعد از برش کمتر باشد کیفیت نهایی بهتر بوده و نیاز به فرآیند ماشین‌کاری ثانویه کمتر می‌شود.
کرف (Kerf): کرف در واقع کوچک‌ترین شعاع قابل برش را مشخص می‌کند که وابسته به ضخامت ورق می‌باشد و بهتر است در طراحی لحاظ گردد. به عنوان مثال گوشه‌های بسیار تیز باید r ای حداقل معادل با کرف داشته باشد. همچنین حداقل سوراخ‌های قابل ایجاد در ورق‌های فلزی وابسته با ضخامت ورق است. بدیهی است که هر چه کرف دستگاه کمتر باشد قابلیت برش کانتورهای پیچیده‌تر و دنده‌های ریز ضخیم، بیشتر می شود.
سرعت برش: بستگی زیادی به قابلیت‌های دستگاه و توان اشعه لیزر دارد. هرچه توان دستگاه بالاتر باشد امکان بالاتر بردن سرعت برش را فراهم می‌آورد.
صافی سطح: یکی از مهم‌ترین پارامترها در برش صافی سطح و عدم اکسید شدن می‌باشد که با تلفیق تکنولوژی‌های مختلف و تنظیم صحیح و با دقت پارامترهای کنترلی همچون نوع گاز، فشار گاز، سرعت برش و تنظیم توان اشعه لیزر ایجاد می‌شود.
 

نظر جدید
0%